W 2001 roku po raz pierwszy przeprowadziłam wśród wychowanków świetlicy naszej szkoły oraz wśród ich rodziców ankietę n/t spędzania czasu wolnego. Analiza ankiet oraz własne obserwacje , rozmowy z rodzicami wychowanków, przekonały mnie o tym ,że nie wszystkie dzieci z naszej szkoły mają możliwośc rozwoju własnych zainteresowań. Wiele spośród nich nie zna lub nie praktykuje innych sposobów spędzania wolnego czasu jak „telewizor , gry komputerowe i podwórko”. Dlatego korzystając z własnych umiejętności, szkoleń oraz analizy dostępnej literatury opracowałyśmy w świetlicy program polegający na zapoznawaniu wychowanków z różnorodnymi sposobami spędzania wolnego czasu .
Program W zgodzie z sobą i ze środowiskiem jest realizowany w naszej świetlicy szkolnej od ponad 5 lat. Co roku staramy się o jego dofinansowanie z różnych źródeł, m.in. z Bydgoskiego Grantu Oświatowego .
Realizacja naszego programu ma na celu przede wszystkim:
- uwrażliwienie dzieci, środowiska lokalnego na ochronę i piękno przyrody oraz czynne działanie na jej rzecz
- rozwijanie u dzieci zainteresowań tanecznych, wokalnych,
- wdrażanie do kulturalnego spędzania czasu wolnego
- wdrażanie do integracji z dziecmi z innych placówek oświatowo – wychowawczych w tym dzieci niepełnosprawnych
W ramach tego programu prowadzimy zajęcia wokalno – taneczne i teatralne, organizujemy wiele imprez, przedstawień, wystrępów m.in. Chrzciny świetlicowe, Dzień Chłopaka, Powitanie Jesieni, Andrzejki, Wigilię świetlicową, bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Pierwszy Dzień Wiosny, Dzień Matki oraz wiele wycieczek i spacerów w okolice Bydgoszczy.
Od 5 lat w kwietniu z okazji Dnia Ziemi organizujemy międzyszkolne turnieje sprawnościowe i konkursy plastyczne. Impreza przeznaczona jest głównie dla wychowanków świetlic szkolnych z naszego osiedla , ale zapraszani są również goście z innych placówek. Do tej pory w imprezach wzięli udział uczniowie pobliskich szkół, wychowankowie Pogotowia Opiekuńczego, wychowankowie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego dla Osób Upośledzonych Umysłowo.
Co roku w atmosferze zabawy i rywalizacji dzieci wykonują zadania turniejowe np. ważą makulaturę, zgniatają puszki, odpowiadają na pytania dotyczące Parków Narodowych, rozwiązują krzyżówki wykonują strój ekologiczny z gazet. Grupy turniejowe liczą 10 osób. Na zakończenie wszyscy oglądają przedstawienie przygotowane przez wychowanków naszej świetlicy i otrzymują pamiątkowe dyplomy, słodycze, niespodzianki.
Konkurs plastyczny o tematyce ekologicznej każdego roku towarzyszy turniejowi sprawnościowemu. Kilka tygodni wcześniej zaprzyjaźnione świetlice i placówki otrzymują zaproszenie do udziału w konkursie i regulamin. Do tej pory dzieci przygotowywały prace plastyczne na następujące tematy : „Ziemia – Szczęśliwa Planeta”( 2001), „ Wiosenna wizyta w lesie” (2002), „ Ogród moich marzeń” (2003), „ Wiosenne motyle” (2004), „Zielona Planeta” (2005). Podczas turnieju ekologicznego ogłaszane są wyniki konkursu, zdobywcy pierwszych miejsc otrzymują dyplomy i nagrody a wszyscy uczestnicy – niespodzianki.
Wspólne spotkania są okazją do poznania się wychowanków, uwrażliwienia ich na ochronę i piękno przyrody oraz wymiany doświadczeń między wychowawcami.
Po ponad 5 latach realizacji programu mogę powiedziec, że nasi wychowankowie:
- brali aktywny udział w przygotowaniach do imprez ,
- starali się jak najlepiej zaprezentowac,
- poznali różnorodne formy spędzania wolnego czasu (m.in. wycieczki, spacery, imprezy o charakterze regionalnym, nauka tańców, udział w konkursach plastycznych, przygotowywanie przedstawień teatralnych)
- mieli możliwośc podniesienia poczucia własnej wartości ( do występów teatralnych często zachęcałam dzieci nieśmiałe i bierne)
- mieli możliwośc radzenia sobie z tremą przed występami
- panowało duże zainteresowanie i chetny udział dzieci szczególnie w wycieczkach i imprezach świetlicowych
- dzieci miały możliwośc uczestniczenia w wielu imprezach i wycieczkach również w soboty i popołudniami
- poznały rówieśników z innych szkół w tym dzieci niepełnosprawne
- miały możliwośc zaprezentowania swoich umiejętności
- poznały polskie tańce, zabawy ludowe i elementy strojów ludowych
- poznały ciekawe i atrakcyjne miejsca w Bydgoszczy i okolicach
- poznały walory przyrodnicze okolic Bydgoszczy
- umocniły więzi kolezeńskie w zespole świetlicowym
- ujawniły nowe umiejętności i zainteresowania.
Opracowała : mgr Bogusława Floryszczak SP 41 Bydgoszcz